14 Aralık 2007 Cuma

Aziz Nesin’in 70. yaş gününde bir kültür şöleni düzenlendi
Ünlü yazar Aziz Nesin’in aralık ayında 70 yaşına girişi nedeniyle, 3 Aralık günü saat 18.30’da Şan Tiyatrosu’nda dostları tarafından bir kültür ve sanat şöleni düzenlendi.
Tüm geliri Nesin Vakfı’na bırakılacak olan şölende İlhan Selçuk, Haldun Taner, Cevat Çapan, Onat Kutlar, Vedat Türkali konuşacaklar. Ahmet Gülhan ile Müjdat Gezen’in sunuculuğunu üstlendiği gecede Metin Akpınar, Zeki Alasya, Genco Erkal ve Ahmet Gülhan’ın birleşik ve ayrı skeçleri; Yıldız Kenter, Müşfik Kenter ve Şükran Güngör’ün Aziz Nesin’den derledikleri şiir demeti, Muammer Sun’un besteleyip Timur Selçuk’un seslendireceği Sol El Konçertosu”, Feyzi Halıcı’nın gerçekleştirdiği “Çağımızın Nasrettin Hocası” adlı 20 dakikalık film; Hümeyra, Zülfü Livaneli, Timur Selçuk ve Rahmi Saltuk’un ilginç biçimde verecekleri konser yer alıyor. Ayrıca Müjdat Gezen, Aziz Nesin’le ve Nesin Vakfı’nda yaşayan 8 çocukla sahnede röportaj yapacak.
70 yılı geride bırakan Aziz Nesin:Yaşlılık, pişmanlık duyma olgunluğuna erişmektir.
"Bugüne kadar yaşamımda hiç yaş günü kutlaması olmadı" diyen Aziz Nesin'in 70. yaşı, 60. yaşında olduğu gibi yine arkadaşlarının düzenlediği bir geceyle kutlanacak. Nesin'in öykülerinin küçük skeçler halinde sahneleneceği, şiirlerinin okunacağı, sanatçı kişiliği ve yazarlığının tartışılacağı bir panelin düzenleneceği; türkülerle, şarkılarla bezenecek 3 Aralık’taki geceye Aziz Nesin ölümün de çağrılı olduğunu söylüyor. "Bugüne kadar birkaç kez ölümle karşı karşıya geldim. En büyük dileğim, bu kutlama gecesine ölüm de gelsin, görsün, ama gitsin" diyor.
Aziz Nesin, 1915 İstanbul doğumlu. Kuleli Askeri Lisesi ve Harp Okulu'nda okuduktan sonra, 1944 yılında gazete fıkra - yazarlığına geçti. Sabahattin Ali ile birlikte "Marko Paşa", kapatıiınca, "Malum Paşa", kapatılınca "Merhum Paşa", o da kapatılınca "Ali Baba" adlı mizah dergilerini, 1962'de de tek başına "Zübük" adlı mizah dergisini çıkardı. Öykü, roman, anı, taşlarna, fıkra, gezi türünde kitapları yayımlanan, şiirler ve oyunlar yazan Aziz Nesin, Türkiye'dekilerin yanı sıra yurt dışında da Bulgaristan'da, İtalya'da, Sovyetler Birliği'nde ve Filipinler'de toplam 6 tane ödül kazandı.


Geçen 70 yıla bir bakış


Bunlar Aziz Nesin'in 70 yılda -kitaplara, antolojilere geçen, gazetelerde yansıtılan tanıtımıydl. Aziz Nesin, "Kendimi hiç 70 yaşında duyumsamıyorum" dese de, geçen bu koca 70 yıla nasıl bakıyordu?
"Yakın zamana kadar insanların çoğu gibi yaptıklarımdan hiç pişman değilim diyordum. Bunun doğru olmadığını gördüm. İnsan yaptıklarından pişman oluyorsa yaptıklarından ders alıyor demektir. Şimdi yaptığım çok şeyden pişmanım. Bazılarını niçin o kadar az yaptım diye, bazılarını niye öyle yaptım da başka türlü yapmadım diye...
Yaşlılık pişman olma olgunluğuna erişmek demektir. Pişmanlık duyan insanlar gelecekte daha güzel şeyler yapmaya kararlı olurlar demektir. Özellikle bireysel yaşamımda çok yanlışlar yapmışım. Bunun hesabını da hem ben hem başkaları çekti. Ne yazık ki, yine yanlışlar yapmaya devam ediyorum."
Nesin'in yaşamında "Tümünü yaptım diye hiçbir şey yok"tu. Her şeyi yarım yanlış yaptığını, şimdi eksiklerini tamamlamaya, yanlışlarını düzeltmeye çalıştığını söylüyordu. Bireysel yaşamındakiler bir yana, yazarlığı açısından nelerdi bu yanlışlar?



Verimin ancak yüzde onu


"Zamanımı çok iyi kullanmadım. Verimimin yüzde onunu verebildim. Daha iyi kullanabilirdim zamanı. Geçim kaygısıyla yazarlığımdan özveride bulunmak zorunda kaldım. İnsan ilişkilerini iyi düzenleyememem, yazarlığımı olumsuz yönde etkiledi. Kötü, yanlış ilişkiler kurdum. Yayınevleri yöneticileriyle, arkadaşlık ilişkilerinde, kadın ilişkilerinde... "Bugüne kadar 78 kitabı yayımlanmıştı. Salt öykülerinin sayısı 3000'i bulmuştu. Türkiye'de yazılan bir doktora tezine karşılık, yurt dışında 30'a yakın tez yazılmıştı Aziz Nesin ve eserleri için. Türkiye'de ise kitapları hakkında olumlu ya da olumsuz pek eleştiri yayımlanmamıştı. "Rauf Mutluay dışında kimse kitaplanm hakkında yazı yazmadı. Olumlu ya da olumsuz hiç..." diye düzeltti. Bunun anlamının ne olduğunu da başkalarına bırakıyordu. Türkiye'deki edebiyatı değerlendirmesine gelince...


Edebiyatla uyumu hükümetler sağlamalı
"Türkiye genelde yabancı ülkelerde değerini ve önemini yitirdiği, gittikçe de yitirmekte olduğu için edebiyatta da bunun aynını yaşıyor. Bir varsayım olarak, çağdaş Türk Edebiyatı Avrupa ülkelerinden birinin edebiyatı olsaydı, büyük ilgi toplardı. Türk Edebiyatı, yazını, devletin yabancılar ve dünya nezdinde itibarlı olmaması yüzünden, örneğin Başbakanın en büyük başarısının sürekli kredi araması ve borç buluyor olması yüzünden çok şeyler kaybediyor. Benim yaşadığım dönemde Türk Edebiyatı iktidarla hiçbir zaman bağdaşamadı. Bunu istemedik de. Bu, yazarların değil, hükümetlerin bozukluğu, yanlışı, eksikliğidir. Uyum sağlayamadık. Uyumu hükümetlerin sağlaması gerekirdi. Onlar kendi politikalarını izleyen edebiyatçılar aradılar, istediler. Hiçbir zaman böyle, isteklerine uygun iyi bir edebiyatçı bulamayacaklar... "
Kültürel amaçlı Ekin A.Ş.
"70. yaşım uğurlu geldi" diyen Aziz Nesin, uzun bir aradan sonra yeniden kurulan "Ekin" Anonim Şirketi'nin Yönetim Kurulu Başkanlığı'nı yapıyordu.
Neden yeniden kurulmuştu "Ekin" ve neler yapılması düşünülüyordu?
"Ekin A.Ş. kültürel amaçlı ticari bir şirket. Güncel politikaya hiçbir zaman girmeyecek. Bilimsel ve toplumsal çalışmalar yapacak. Son yıllarda aydınların soluk bile alamayacağı dar bir ortam yaratılıyor. Bu girişim çok küçük olanaklarla da olsa, aydınlara bu fırsatı vermek için yapıldı.”söyleşi: ŞENAY KALKAN
(Cumhuriyet, 27 Kasım 1984)

Hiç yorum yok: