25 Ocak 2008 Cuma

KARİKATÜRCÜ RAŞİT YAKALI’NIN
YENİ KARİKATÜR ALBÜMÜ:
---------------------- İSTERİZ Karikatürü kişisel bir çaba ve anlatım biçimi olmanın ötesine taşıyarak, “karikatür eğitimciliği” misyonunu da üstlenen Raşit YAKALI, yeni albümünde “olimpiyat ve olimpiyat sporları”nı irdeliyor. 40 yılı aşkın bir sanat geçmişine sahip olan Raşit hocamızın, 196 sayfalık yeni albümünün “ÖNSÖZ”ü, yapıt hakkında bilgi edinmemizi sağlayacak niteliktedir.
. . .
“Olimpiyat Ruhu” başlıklı önsözü okumadan önce şu bilgileri de aktaralım:
Albümü İSTEME ADRESİ
TRT Basın Sitesi
A BIok A Giriş D:10
80620 Yenilevent / İSTANBUL
Tel/Fax:0212 279 57 23
E-mail : ryakali@yahoo.com
. . . ................................. sevdakâr çelik
........... Önsöz

Olimpiyat Ruhu!...
Bir gün (2000) yılında rahmetli hocam Semih BALCIOĞLU beni evine çağırıp "Raşit çok iyi bir konu var, tam zamanı. Bunu ben yapmak isterdim ama hiç vaktim yok. Sen bunu başarabilirsin" dedi.
"Nedir abi?" dedim.
"OLİMPİYAT VE OLİMPİYAT SPORLARI, çok espri çıkar rahat sponsor bulursun, mesela Milli Olimpiyat Komitesi vb."
Hemen eve kapanıp geceli gündüzlü 1,5 yıl çalıştım. Yaptıklarımı ara sıra hocama götürüyor, eleştirilerini alıyor, birçok kere yeniden çiziyordum.
Milli Olimpiyat Komitesi kütüphanesine gidip araştırmalar yaptım. Kütüphane sorumlusu araştırmacı yazar Cem Atabeyoğlu ile çizdiklerimi tartışıyordum.
40 yıllık bir çizer olarak, Olimpiyat ruhuna sadık kalarak, titreyen elimle 200 orijinal oluşturdum. Ama 7 yıl süre içinde bunları bir kitapta toplamayı başaramadım. Bütün ilgili yerlere başvurdum, olmadı, sonunda Office 1 sperstore Şanlıurfa temsilciliğinin çerçeve sponsorluğunda Harran Üniversitesi Olimpik havuz açılışında ve Bursa Büyükşehir Belediyesi himayesinde Bursa Havuzlu Parkta ve Bodrum'da sergileyebildim. Bilgisayarda renklendirdiğim karikatürlerimi renkli basmak hayallerim gerçekleşmedi...
Sonunda kadim dostum Kartal Ahmet Şimşek Eğitim Kurumları Genel Müdürü Orhan YORGANCI kardeşim kendi imkânları ile bu albümü bastırıp bana hediye etti. Her zaman olduğu gibi yine benim üzülmeme dayanamadı...
İyi ki öyle yaptı. Olimpiyat ruhu aşkına gerçekleştiremediğim bu kitap da olmasaydı, ortadan ikiye bölünecektim "CAAT" diye...
................ Raşit YAKALI
RAŞİT YAKALI
1943 yılında Tire'de doğdu. 5 yıl ilkokul öğretmenliği yaptı. Ömür boyu usta bellediği Semih Balcıoğlu'nun teşviki ile karikatüre başladı. İlk karikatürü 1962 yılında Tercüman gazetesinde yayınlandı. Kadrolu olarak Yeni Asır (1964_1968), Pardon Mizah Dergisi (1969_1970), Dünya Gazetesi (1970_1987), Hürriyet Gazetesi (1987_1992), Fotospor (1993_1994), BRT Televizyonu (1995_1996), Büyükşehir Belediyesi Karikatür ve Mizah Müzesi (1996_2000), 6 yıl Bizim Gazete'de günlük karikatürler çizdi. Ulusal ve uluslararası birçok yarışmada jüri üyeliği yaptı. Yurt içinde ve yurt dışındaki bazı Üniversitelerde konferanslar verdi.ÖDÜLLERİ:
1970 Türkiye Spor Yazarları Derneği Yarışması 3.’lük Ödülü (İster Uyan, İster Uyanma sayfası ile Faik Akın Beyle müşterek)
1974 İtalya Marostika Uluslararası Karikatür Yarışması 3.’lük Ödülü.
1978 Türkiye Spor Yazarları Demeği Yarışması Başarı Ödülü.
1979 Türkiye Gazeteciler Cemiyeti 3.’lük Ödülü.
1982 Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yarışması Başarı Ödülü.
1984 Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yılın Gazetecisi Ödülü.
1988 K.T Karikatürcüler Derneği (Sağlık) Mansiyon Ödülü.
1996 Serdar Çakırer Karikatür Yarışması Karikatürcüler Derneği Özel Ödülü.
1998 Türkiye Spor Yazarları Derneği Yarışması 1.’lik Ödülü.
1999 Türkiye Spor Yazarları Derneği Yarışması 2.’lik Ödülü.
2000 Nehar Tüblek Karikatür Yarışması Dünya Gazetesi Ödülü.
2000 Türkiye Spor Yazarları Derneği Yarışması 1.’lik Ödülü.
2001 Türkiye Spor Yazarları Derneği Yarışması 2.’lik Ödülü.
2002 Tayvan Excellent “Mükemmellik” Ödülü.
2002 Türkiye Spor Yazarları Derneği Yarışması 1. Ödülü.
2002 Esenyurt Belediyesi Özel Ödülü.
2003 Slopje Makedonya Uluslararası Yarışması 1. Ödülü.
PLAKETLER:
1992 Karikatürcüler Demeği'nden (Türk Karikatürüne Genç Çizerler Kazandırması Dolaylısıyla)
1999 Karikatürcüler Derneği'nden (Yönetim Kurulu Üyeliklerinden Dolayı)
1990,1992,1993 Liones Yönetim Çevresi'nden (Karikatüre Katkılarından Dolayı) Beş kişisel sergi açtı. 1980 yılında Çarşaf Dergisi Karikatür Okulunu kurdu ve 1992 yılına kadar (Bir dönemi Hocası Semih Balcıoğlu ile birlikte) yönetti. 15 “Biz de varız” karikatür sergisi açtılar. İki kitabı, karikatürleri Bulgaristan, İtalya ve Kanada Karikatür Müzelerine alındı. Bilge Sanat Dergisi (1964), Çağdaş Mizah Dergisi (1975-1976),Yeni ÇuvalMizah Dergisi (1978-1980) dergilerini çıkardı.
Çizgiyle (1973),
İşçi Çizgisi (1975),
Çizgi ile İcraatın İçinden (1984),
Gözlüklü Martı (1987 Reşit Aşçıoğlu ile),
Günlük (1997),
Çizgi ile 40. yıl (2002) albümlerini çıkardı.
Evli ve iki çocuk babası olan sanatçı; Karikatürcüler Derneği, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Türkiye Spor Derneği ve Beşiktaş Jimnastik Kulübü üyesidir.
Sanatçı, Karikatürcüler Derneği Başkanlığı yaptı, www.rasityakali.com adresinde Karikatür Okulu'nu sürdürmektedir.

Hiç yorum yok: