27 Mart 2017 Pazartesi

Sevdakâr ÇELİK'in çizgisiyle (23.03.2007) 'To Be or Not To Be' _Dünya Tiyatrolar Günü

Sevdakâr ÇELİK'in çizgisiyle(23.03.2007) 'To Be or Not To Be' _Dünya Tiyatrolar Günü


***“To Be or Not To Be”, William SHAKESPEARE'in ünlü eseri HAMLET’te geçer…
Prens Hamlet’in delirmeden önceki son sözleri olarak bilinir ve dünyaya bir hayat sorunsalı olarak konmuştur.
**
…İLGİ DUYANLAR İÇİN____________:
Hamlet'in "OLMAK YA DA OLMAMAK" Tiradı:
…William Shakespeare'in "Hamlet"e, oyunun üçüncü perdesinde söylettiği "To be, or not to be– that is the question / Olmak ya da olmamak – işte mesele bu" tiradının (…)Sabahattin EYÜBOĞLU  ve Can YÜCEL tarafından yapılan 2 Türkçe çevirisi(…) aşağıdadır.


<<< SABAHATTİN EYÜBOĞLU’NUN ÇEVİRİSİ >>> 

Var olmak mı, yok olmak mı, bütün sorun bu!
 
Düşüncemizin katlanması mı güzel,
 
Zalim kaderin yumruklarına, oklarına,
 
Yoksa diretip bela denizlerine karşı
 
Dur, yeter! demesi mi?
 
Ölmek, uyumak sadece! Düşünün ki uyumakla yalnız
 
Bitebilir bütün acıları yüreğin,
 
Çektiği bütün kahırlar insanoğlunun.
 
Uyumak, ama düş görebilirsin uykuda, o kötü!
 
Çünkü o ölüm uykularında,
 
Sıyrıldığımız zaman yaşamak kaygısından,
 
Ne düşler görebilir insan, düşünmeli bunu.
 
Bu düşüncedir uzun yaşamayı cehennem eden.
 
Kim dayanabilir zamanın kırbacına?
 
Zorbanın kahrına, gururunun çiğnenmesine,
 
Sevgisinin kepaze edilmesine,
 
Kanunların bu kadar yavaş
 
Yüzsüzlüğün bu kadar çabuk yürümesine.
 
Kötülere kul olmasına iyi insanın
 
Bir bıçak saplayıp göğsüne kurtulmak varken?
 
Kim ister bütün bunlara katlanmak
 
Ağır bir hayatın altında inleyip terlemek.
 
Ölümden sonraki bir şeyden korkmasa,
 
O kimsenin gidip de dönmediği bilinmez dünya
 
Ürkütmese yüreğini?
 
Bilmediğimiz belalara atılmaktansa
 
Çektiklerine razı etmese insanı?
 
Bilinç böyle korkak ediyor hepimizi:
 
Düşüncenin soluk ışığı bulandırıyor
 
Yürekten gelenin doğal rengini.
 
Ve nice büyük, yiğitçe atılışlar
 
Yollarını değiştirip bu yüzden,
 
Bir iş, bir eylem olma gücünü yitiriyorlar.
 
“Hamlet”, William Shakespeare, Türkçesi: Sabahattin Eyüboğlu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Sekizinci Basım, 2012, İstanbul. 

**
<<< CAN YÜCEL’İN “TÜRKÇE SÖYLEYİŞİ” >>>
 

Bir ihtimal daha var, o da ölmek mi dersin?
 
Acep hangisi, nefsine destur deyip karayazının
 
Oklarını, güllelerini sineye çekmek mi, yoksa
 
Bu belâ deryasına karşı isyan etmek mi
 
Yaraşır insan olana? Öldün diyelim, uyudun,
 
Herşey de bitti ve uyuyarak bir kalemde son verdin
 
Tekmil kalp-ağrılarına ve o tenkafesimize musallat
 
Binbir kahra, binbir acıya, kim istemez ki bu akıbeti
 
Hem de cân-ı gönülden? Öldün diyelim, uyudun,
 
Uyudun iy' ama, ya rüya görürsen. İşte işin püf yanı!
 
Bu ölümlü dağdağadan yakayı sıyırdıktan sonra,
 
O ölüm uykusunda kimbilir ne olmadık düşler
 
Göreceksin, bir düşün! İşte bu kaygıdır zâten
 
Ömrü onca uzun bir felâket haline getiren!
 
Yoksa hangimiz dayanırdı zamanın sillesine, şamarına
 
Zalimin zulmüne, zorbanın zartasına, zurtasına,
 
Karşılıksız aşkın azabına, hukukun gugukluğuna,
 
Hangimiz dayanırdı başımızdakilerin başımıza çıkmasına.
 
Bakar mıydık yüzsüzün yüzüne hiç, paslı bir hançerle
 
Selâmete çıkmak dururken? Hangimiz eyvallah derdi
 
Bu çekitaşı hayatın yükü altında inleyip sıklamaya,
 
Kara topraklarından tek bir yolcunun bile dönmediği
 
O ölüm denen meçhul ülkeye göçtükten sonra,
 
Başımıza ne gelir korkusu elimizi, kolumuzu bağlamasaydı
 
Ve karşımıza ne karabasanlar çıkar bilmediğimiz için
 
Bildiğimiz çilelere katlanmaya razı gelmeyeydik?
 
Hep o vicdan bizleri böyle ötlekleştiren,
 
Hep o yüzden kararımızın gözalıcı rengi üstüne
 
Soluk benizli ikirciğin maraz gölgesi düşüyor,
 
Hep o yüzden şaha kalkmış nice atılım
 
Yolun, izin şaşıyor, tökezlenip duruyor,
 
Yola çıktığına bin pişman...
 

“Hamlet”, William Shakespeare, Türkçe Söyleyen: Can Yücel, Adam Yayınları, İkinci Basım, Haziran 1997, İstanbul.
___NOT: Yaygın kanının aksine, Hamlet, bu tiradı elinde kuru kafa varken söylemiyor. O duruş, Hamlet, dostu Horatio ile birlikte bir mezarlıkta bulunduğu ve kralın eski soytarısı Yorick'in kafatasını eline aldığı başka bir sahneye ait. (…)



Hiç yorum yok: